Hur mycket information kan man egentligen ta till sig? Med sociala mediers intåg blir mängden information enorm och det kommer ständigt nya spännande idéer. Det blir väldigt lätt att fastna när man hittar något intressant och helt plötsligt flyger tiden iväg! Idag var jag på väg mellan två kundbesök, jag satt på tunnelbanan och råkade via Twitter fastna på en väldigt intressant blogg. Helt plötsligt hade jag missat att stiga av på centralen för att byta tåg och vaknade till när jag hörde ordet ”nästa gamla stan”, jag insåg till min förfäran att jag hade missat att byta tåg. Efter att kastat mig av på gamla stan, rusat ner genom gången och sprungit upp på andra sidan, sprungit från t-baneplats rådmansgatan och hämtat min kollega innan kundbesöket, kunde jag bara konstatera en sak – det är lätt att fastna för något intressant via telefonen..
Nu lyckades vi komma i tid till kundbesöket, men vi sladdade mer eller mindre in på parkeringen 🙂 När jag funderar kring detta ämne måste jag ändå säga att jag blir glad. Att följa alla dessa intressanta människor, höra vad de tycker och tänker och samtidigt kunna värdera och dela med sig, är glädjande. Hela företeelsen att dela med sig är en väldigt nobel tanke. Nånstans tror jag att vi alla människor i grund och botten älskar att dela med oss till varandra. Över tid är det mer tillfredsställande att ge än att få. Vårt rättspatos skänker oss acceptans att ta emot på ett helt annat sätt när vi samtidigt har delat med oss. Min analys över det som sker nu, är att vi är mitt i en stor ”dela med oss fas”. Nätet ger oss oanade möjligheter att hitta information gratis och samtidigt är vi snabba som kobror att vara först med att distribuera den vidare. Det här måste stamma ur något grundläggande behov som vi nu till fullo kan tillfredsställa. Att dela med sig har blivit vardag och det är en utveckling jag verkligen uppskattar.
Via Johan Ronnestam hittade jag den här filmen som behandlar en kommande trend som beskriver det som just nu sker i Usa gällande detta fenomen. Jag tror att det är många företag som snart kommer att behöva utveckla sitt erbjudande för att behålla sina kunder.