Under mina år inom rekrytering/bemanning har frågan ”hur hittar man rätt jobb” dykt upp ett stort antal gånger. Att hitta jobbet med stort ”J” är inte enkelt. Det handlar om 1000 olika saker och dessutom är det så oerhört svårt att veta något om det innan man väl har kommit in i bolaget. Det som jag dessutom finner intressant med dagens arbetsmarknad är, hur oerhört stort värde varumärket har. När man kikar på undersökningar visar det ofta att varumärket överskuggar tjänsten, vilket jag finner lite konstigt. Ikea är ett sånt exempel. De hamnar oftast högst upp på den barometer som används till att mäta – mest attraktiva arbetsgivare.
Vad är det som Ikea har som inte de andra har förstått? Jo de har Ingvar Kamprad, han är idag Ikea! Han lever, äter, sover och drömmer Ikea, han har förstått värdet i hur man kombinerar person och organisation! Att jobba på Ikea är inte speciellt glamoröst. Låg lön, inga förmåner och det är väldigt spartanskt när det gäller resande eller boende. Trots detta vill så många jobba på Ikea, fascinerande! Jag tror många organisationer skulle tjäna på att hitta eldsjälen, finna sin historia och berätta den. Alla människor vill känna sig stolta över sitt företag, precis som man vill vara stolt över sin partner eller sina vänner. I slutänden handlar det om att vara äkta! Företag som är äkta, som lever som de lär och som har ledare som föregår med gott exempel är företag som över tid kommer att bli vinnare. Människor kommer i förlängningen att titta mer på det humana än det ekonomiska, även om det givetvis är en del i beslutet. Men den äkta passionen och glöden måste komma inifrån, i annat fall lyser det igenom.
Jag skulle nog försöka hitta ett bolag där människorna är ambassadörerna för organisationen. Människor utvecklas och trivs oftast i företag som förstår dem. Det finns alltid skyldigheter likväl som det finns rättigheter och det är viktigt att förstå. Den typen av företag som förstår detta, kommunicerar också detta till samtliga personer och skapar en tydlighet och ett engagemang hos individerna. Detta brukar synas redan i receptionen och frågar man människor som jobbar där, kommer de garanterat att ge information om stämningen oavsett vad de säger. Kroppsspråk och ögon säger mer än munnen många gånger….